Sausio 16, 2024
Cristobal Balenciaga: šimtmečiu pralenkęs madą

Balenciaga vardas puikiai žinomas mados industrijoje šiandien užkariauja animacinių filmų scenarijus, socialinės medijos erdves ir kripto pasaulį. Kas toks buvo šis vizionierius ir avantiūristas, padaręs didžiulę įtaką mados pasauliui, o jo genialumo įkvėpti mados dizaineriai jau šimtmetį semiasi drąsių idėjų iš jo kūrybos. 

Garsus ispanų mados dizaineris Cristobalis Balenciaga, kuriam sausio 21 d. būtų sukakę 129 metai, laikomas vienu įtakingiausių ir novatoriškiausių XX a. mados kūrėjų. Balenciagos įtaka mados industrijai yra neišmatuojama, o jo indėlis ir toliau formuoja aukštosios mados pasaulį.

„Meistras“

Jis išdrįso eksperimentuoti ir mąstyti už priimtinų ribų ir kurti kitaip nei bet kuris kitas to meto mados kūrėjas. 

Aukštosios mados „meistru“ vadinamas Balenciaga būdamas 42-ejų metų persikėlė į Paryžių ir greitai pelnė pripažinimą dėl savo revoliucinių drabužių modelių, pasižyminčių švariomis linijomis, naujoviškais siluetais ir kruopščia konstrukcija. Jo kūriniai garsėjo architektūrine elegancija ir preciziškumu ir dažnai buvo lyginami su meno kūriniais.

Šeštajame dešimtmetyje jis sukūrė laisvai krentančią maišo formos suknelę, kurios stilius prieštaravo tuo metu vyravusiam smėlio laikrodžio siluetui ir metė iššūkį įprastoms moteriškumo ir elegancijos sampratoms, o 1960-aisiais sukurta ir išpopuliarėjusi žaismingo dizaino „baby-doll“ suknelė tapo epochos simboliu. 

Balenciagos minimalistinė estetika ir novatoriškų medžiagų naudojimas taip pat padarė didelę įtaką madai ir įkvėpė daugybę dizainerių plėsti galimybių ribas. Balenciaga buvo įtakingų dizainerių – Oscaro de la Rentos, Andre Courreges, Emanuelio Ungaro ir Huberto de Givenchy – mentorius ir įkvėpėjas.

Bekompromisis perfekcionistas nemėgo viešumo

Dizaineris garsėjo kruopščiu meistriškumu ir dėmesiu audiniams. Jis glaudžiai bendradarbiavo su kvalifikuotais amatininkais ir naudojo tik aukštos kokybės medžiagas. Jo įgūdžiai buvo nepriekaištingi – jis galėjo kirpti, siūti ir konstruoti drabužius, kitaip nei dauguma dizainerių, kurie tai palikdavo šį darbą darbininkams. Jis siekė tobulumo ir bet kuriame etape išardydavo drabužį, jei manydavo, kad jis nepakankamai geras.

Balenciagos atsidavimas tobulumui pelnė jam ištikimų klientų, tarp kurių buvo karališkųjų šeimų atstovai, garsenybės ir įtakingos to meto moterys. Cristobalis Balenciaga rengė tuometines garsenybes Elizabeth Taylor, Grace Kelly, Marlene Dietrich, Jacqueline Kennedy Onassis, Vindzoro kunigaikštienę, o šiandien Balenciagos mados namų kūriniais žavisi Rihanna, Kim Kardashian ir Kanye Westas.

Pats Balenciaga nekentė viešumo. Jis niekada neišeidavo ant podiumo po savo kolekcijos pasirodymų, nesusitikdavo su savo pirkėjais, klientais ar dalyvaujančiais spaudos atstovais, o interviu davė tik kartą, jau išėjęs į pensiją, „The Times“ mados redaktorei Prudence Glynn. Legendinė „Harper's Bazaar“ redaktorė Carmel Snow vadino jį „mados vienuoliu“, o Cecilis Beatonas laikraštyje „The Sunday Times“ Balenciagą apibūdino kaip rimtą, iškilų, nuošalų ir ironišką žmogų, kuris lieka toli nuo mados pasaulio aistrų, reklaminių triukų, dirbtinumo ir pavydo.

Sukurtas serialas apie žymųjų dizainerį

Originalus draminis šešių dalių serialas, kuriame atkuriamas vieno žymiausių visų laikų mados dizainerių gyvenimas ir palikimas, bus rodomas išskirtinai tik „Disney+“ kanalu nuo sausio 19 d. Alberto San Chuanas vaidina Cristobalį Balenciagą pirmajame apdovanojimus pelniusių režisierių Aitoriaus Arregi, Jono Garaño ir Jose Mari Goenagos seriale, kurį įkvėpė ispanų kūrėjo gyvenimas Paryžiuje nuo 1937 m. 

Serialas „Cristobal Balenciaga“ prasideda pirmosios aukštosios mados kolekcijos pristatymu 1937 m. Paryžiuje. Ispanijoje madas diktavę drabužių modeliai ne visai pasiteisina rafinuotoje Paryžiaus mados imperijoje, kur pirmu smuiku griežia Coco Chanel ir Christianas Dior. 

Serialo treileris: „Moters kūnas. Audinio skiautė ir tinkami dygsniai. Visas mano gyvenimas buvo darbas, stilius, diskretiškumas, išskirtinumas, karas, išgyvenimas, baimė, išdavystė, pasipriešinimas. Paryžius, Madridas, Getarija... Nicolás ir Virgilia, Ramón, Wladzio, Grace Kelly, Dior, Givenchy, Chanel, Belgijos karalienė – visi jie sukūrė „Balenciaga“ paslaptį. Voila! Ačiū, Cristobali Balenciaga.“

Novatoriškojo Balenciagos įtaka jaučiama ir šiandien

Prabangūs „Balenciaga“ mados namai ir šiandien išsiskiria drąsiais ir novatoriškais žingsniais.

Dar 2020-ųjų balandį pradėtas „Balenciaga“ ir „The Simpsons“ kūrybinių komandų projektas tapo daugiausiai dėmesio bei reakcijų sulaukusiu mados mėnesio momentu. 10 minučių „Simpsonų“ serijojeSpringfildo gyventojai keliauja į Paryžių ir pristato „Balenciaga“ 2022 m. pavasario/vasaros kolekciją.

2022 m. vasarą Lorenzo Riva, 1980-aisiais dirbęs „Balenciaga“ mados namų meno vadovu, kartu su vaizduojamojo meno NFT platforma „Art Vein“, metaverslo įmone „Animal Concerts“ ir „Cointelegraph“ pristatė „NFT“ kolekciją su Cristobalio Balenciagos dizainais. Kolekciją, pavadintą „Į mėnulį“ (To the Moon), sudaro 10 000 unikalių tokenų, iš kurių 8 300 NFT kūriniai su originaliais Cristobalio Balenciagos piešiniais. Kai kurie iš šių piešinių buvo sukurti devintajame dešimtmetyje, todėl aukciono dalyviai turi galimybę tapti istorinių mados relikvijų savininkais. 

2023 m. kovo pabaigoje pasaulį apskriejo Midjourney pagalba sukurtas popiežiaus, vilkinčio „Balenciaga“ striukę, įvaizdis ir tapo turbūt kontraversiškiausiu metų paveikslėliu – imta dar labiau diskutuoti apie dirbtinio intelekto panaudojimo etiką.

Raktažodžiai: MadaStilius

Straipsnio komentarai

Tokių komentarų nerasta
Tokių komentarų nerasta
Tokių komentarų nerasta
Tokių komentarų nerasta

Panašūs straipsniai